Mercedes-Benz

Female Drivers Club x Mercedes-Benz

Meget på hjertet

Benedicte & Fleur falder næsten over hinanden, når vi taler om Mercedes-Benz.

Benedicte har arbejdet hos Mercedes-Benz CPH i 6 år. Det var noget helt særligt og hun kneb sig selv i armen, når hun sprang ud af sengen – hun skulle bare ned og sælge Mercedes! Og det var en udsøgt fornøjelse hver gang, nøglen blev overdraget til en ny kunde.

Fleur har arbejdet med Merecedes-Benz i mange år både på Reklamebureauet Bates med Mercedes-Benz Importøren, Mercedes-Benz Forhandlerne og derefter som Marketing Chef hos Mercedes-Benz CPH. Når talen falder på Mercedes, vælter minderne frem. 

Det har været en fantastisk rejse for dem begge, de har mødt så mange inspirerende mennesker, arbejdet med et helt unikt produkt, og det er helt sikkert én af grundene til, at Female Drivers Club er blevet stiftet.

Mercedes & Fremtidens Ambitiøse Mål 

Stuttgart er helt klare i mælet, i de kommende år vil de være med til at forme fremtidens mobilitet med banebrydende innovationer og med en investering på mere end 10 milliarder euro, til serieproduktion af deres elektriske biler EQ – som Mercedes-Benz elbils-brand hedder.

Fra 2030 er de er klar til at gå 100% elektrisk på de markeder, hvor det kan lade sig gøre og deres flåde af nye personbiler vil være CO2-neutrale fra 2039.

Vision EQXX – Fremtidens El-Bil

Mercedes-Benz har netop præsenteret VISION EQXX. Den er som navnet indikerer en konceptbil, men kommer alligevel med nogle ret konkrete bud på, hvad vi kan forvente at se i fremtidens elbiler fra Mercedes. De har arbejdet hurtigt, projektet startede for bare halvandet år siden. De er tilfredse med resultatet, det er den mest effektive Mercedes-Benz, de nogensinde har bygget – en avanceret bil i så mange dimensioner med et fantastisk og futuristisk udseende, lyder meldingen fra Stuttgart

Den første føreløse bil i verden

Mercedes-Benz fik i december 2021 godkendt verdens første internationalt gyldige systemgodkendelse (Level 3) til betinget automatiseret kørsel – den selvkørende Mercedes. 

Ingen tvivl om, at nogen fik deres jul ødelagt, for bilbranchens producenter kan det nemlig – måske lidt flot, men vi gør det alligevel – godt sammenlignes med “That’s one small step for man, one giant leap for mankind”.

Featuren Drive Pilot bliver fremtidens måde at køre bil på. Kombinationen af mennesker og elektronik er en eminent kombination, og bare vent, trafikuheld, uopmærksom kørsel, drunk driving – alt bliver minimeret med fremtidens biler.

Featuren gør det nu muligt for chaufføren at vende sig væk fra trafikken og fokusere på andre aktiviteter. For eksempel at kommunikere med kolleger via kontoret i bilen, skrive e-mails, surfe på internettet eller slappe af og se en film.

Featuren kan kun benyttes på udvalgte motorvejsstrækninger i Tyskland, da den afhænger af en masse andre faktorer end teknologien i bilen.


Mange af de spændende features kommer fra Mercedes

Benedicte erfarede, da hun solgte Mercedes, at Mercedes-Benz ofte har været de første til at lancere  mange af de spændende features og funktioner, som vi kender i vores biler idag. Vi behøver bare at nævne adoptiv fartpilot, forlygter, der bevæger sig efter kurven, nedfældigt anhængertræk, stemmestyret opkald osv. Så altså udstyr, der var standard i en S-Klasse for 10 år siden, opleves i en Kia eller Toyota i dag.

Det er ikke anderledes idag. Mercedes-Benz planlægger at tilbyde Drive Pilot på S-Klasse Sedan i første halvdel af 2022 på udvalgte motorvejsstrækninger i Tyskland.

Men som noget epokegørende gælder godkendelsen til føreløse biler også for deres EQ elektriske bilprogram. Der er meget i vente, når Mercedes-Benz i fremtiden lancerer deres elektriske biler.


Man kan godt tale om en meget flot 2. Plads

Mercedes-Benz har fået en flot 2. plads i AutoIndex årlige kundetilfredshedsundersøgelse. Undersøgelsen viser, hvem der har de mest tilfredse og de mest loyale kunder.

Undersøgelsen er baseret på besvarelser fra 21.000 danske bilejere. De tålmodige deltagere har fået mere end 120 spørgsmål. Det er omfattende spørgsmål om deres bil, deres værkstedstedsbesøg, servicen hos forhandler og hvilken loyalitet, de har overfor brandet.  

De fire kategorier vægtes forskelligt, eksempelvis tæller tilfredshed med bilen rigtigt meget i vurderingen. Bilen vægtes 40% – Forhandler 20 % – Mercedes-Benz Værkstedet 20% – Deres loyalitet 20%. 

Resultatet opgøres ud fra et index: Mercedes-Benz fik 906 points og BMW kom på en førsteplads med 921 point.

Den første Bil-Importør af Mercedes-Benz

Vi skal da lige dele en Mercedes Anekdote sammen med jer.

Benedictes Oldefar hed KW. Christensen, han var altså ikke bare Hr. Hvem Som Helst – Nej, han er rent faktisk en legende indenfor bilimportører og sådanne historier, holder vi meget af.

Vi skal langt tilbage i tiden – faktisk helt tilbage til 1918, hvor Dag Hammerskiold Allé hed Østerbrogade og dér i nummer 7C  – åbnede den store københavnske bilforhandler K. W. Christensen sin meget flotte og store bilforretning, “Automobillageret”.

Han var en pionær indenfor bilimportører – han byggede nemlig, som den allerførste i Danmark, en bilforretning i 2 etager med en elektrisk bilelevator. Det blev en søndagsudflugt værd for det finere Borgerskab i København.

Det kunne ikke blive finere end en bil fra “Automobilllageret”, og der var selvfølgelig ikke tale om hvilken som helst bil. KW. Christensen var nemlig den første bilimportør af Benz i Danmark. Det er sjovt at tænke på, når vi sidder og synker ned i alle vores gamle historier. 

Har du spørgsmål om Mercedes-Benz til Benedicte?

Hvis du er medlem af Female Drivers Club, kan du altid spørge Benedicte om valg af bil. Og vi behøver vist ikke fortælle dig, at du er i gode hænder, hvis du skal finde den helt rigtige bil. 

Benedicte Har du spørgsmål om biler?

Copyright © Female Drivers Club Alle rettigheder forbeholdes