Porsche

Female Drivers Club x Porsche

Porsche har altid været en drøm

Porschen er en drøm af en sportsvogn og står øverst på manges ønskelister. Hvis de frit kunne vælge, falder svaret prompte – Porsche! Det kan både være Porsche 356 fra 1950´erne, som står øverst på Benedictes ønskeliste, eller Ikonet Porsche 911, som er en af de mest populære modeller, og det slutter ikke dér. Porsche 959 modtog nemlig i 1987-88 – Prisen: “Audience Award”. Det er anerkendelsen af den smukkeste og teknisk mest avancerede bil i 80’erne. Men Porsche har rent faktisk ikke gjort det nemmere for os at udfylde ønskesedlen med den nye elektriske Porsche Taycan.


Porsche Taycan

Den første elbil, Porsche kørte på banen, er Porsche Taycan. Den må siges at være blevet en gigantisk succes. Der var noget grus i maskineriet pga. software udfordringer, men de er for længst løst. Og for første gang er deres ikoniske flagskib Porsche 911 slået på salgslisterne på verdensplan – nemlig af Taycan. Så kan det vist ikke siges tydeligere. Selvom det måske ikke går så hurtigt hos Porsche, så lykkedes de til fulde i første forsøg.


Porsche og fremtiden med EL

Porsche har ikke officielt meldt ud om deres planer for elektrificering af deres model-program.

Vi kan ikke løfte sløret hér – Porsche har dog givet anledning til nogle vedholdende rygter, om at 2024 skulle været året til lanceringen af deres store prestige projekt.

SUV Model Macan kommer først i en ren el-udgave i 2023. De tager de bedste erfaringer fra Audi A6 e-tron- konceptet og produktionsplatformen. Det er en sand køremaskine, så det er ambitiøst projekt, som bliver svært at vente på. Porsche har med deres ambitioner visket tavlen ren og stiltiende indrømmet, at rækkevidden selvfølgelig også er essentiel. Macan skulle få en rækkevidde, der er længere end Taycan. Måske kommer den ovenikøbet med to forskellige udgaver af batteripakkerne.

Så er der de dér rygter om 718 Boxteren – kommer den på EL eller gør den ikke? Vægten spiller ind her  – vægten på motoren OG batteriet gør simpelthen, at bilen bliver for tung. Den nød har de ikke helt knækket endnu – eller har de? Vi hvisker navnet Piëch GT…

Porsche Logo & Hestekræfter

Porsche’s logo er en lille fortælling værd. Porsche var oprindeligt en familie-ejet virksomhed. Deres hovedkontor ligger i delstaten Baden-Württemberg i byen Stuttgart. 

Porsche’s logo er inspireret af Baden-Württembergs våbenskjold med gevirerne og farverne rød og sort. Den stejlende hest, som pryder i midten af logoet, symboliserer hesteavl. Dengang levede store områder af syd-vest-Tyskland af at avle heste. Hestekræfter ligger i Porsche’s DNA. Porsche fabrikken er nemlig placeret nøjagtigt ovenpå en af disse gamle gårde, som levede af hesteavl. For Porsche symboliserer hesten også styrke og hårdt arbejde, og det er en reference Porsche meget gerne vil associeres med. 

Porsche – en sikker investering

Man skal virkelig være dygtig, hvis man skal investere i biler og tjene penge. Et af de udsøgte investeringsobjekter er rent faktisk Porsche 911. Porsche overgik fra luftkølede til vandkølede motorer i 1996, og de vandkølede modeller er i høj kurs. Da Porsche ovenikøbet dristede sig til at pille ved de ikoniske forlygter, skabte det røre, og det kan ses, når talen falder på Porsche som et investeringsobjekt.

Priserne på de sidste luftkølede Porsche 911-modeller er skyhøje, alt efter modellen. Du kan godt regne med 1.000.000 kr. eller derover – nå ja, det er så uden afgift!


Vedholdende rygter om 911’er og EL

Topchefen Oliver sagde det allerede i 2018 – vores ikon 911’er kommer ikke til at køre på EL! Forklaringerne er mange – både de tekniske og sikkerhed, det varierer lidt, måske mener Porsche blot, at sportsikoner ikke egner sig til el. 

Meldingen er ihverfald klar – Porsche vil fortsat bygge 911’eren med en forbrændingsmotor frem til 2030 – og måske også længere.

Porsche er nok i virkeligheden en af de sidste bilproducenter, som ikke har rettet ind efter 2030. Rygterne vil vide, at 911’eren i en hybrid-version er set blive testet på Nürburgringen.

Men det kan også være, at benzinmotoren på 911’eren bliver fyldt med e-fuel, fordi Porsche er allerede i gang med at bygge deres egen e-fuel fabrik, og så er det problem jo lig’som løst – ihverfald hvis man kører Porsche i Stuttgart.  


Piëch GT lanceres 2024

Bilen er en hyldest fra sønnike Anton Piëch til sin far Ferdinand Piëch, som var VW koncerndirektør i mere end 25 år. Den minder om en 911’er – men har tre elmotorer – én driver forhjulene og to driver baghjulene. 

Ladekapaciteten er høj, og rækkevidden har de taget alvorligt – vi er på 500 km. 

Bilen har motorer på omkring 605 hestekræfter – så vi sigter mod en fart på 0-100 km/t på UNDER 3 sekunder, og nej, det stopper ikke hér – fra 0-200 km/t på UNDER 9 sekunder. 

Til gengæld kommer den i hele 1.200 eksemplarer i 2024. 

Så sig lige igen – at Porsce Sportsikon 911 ikke kommer til at køre på El?

Porsche & Le Mans Bilmarathon

Der var faktisk engang, det kunne være gået helt galt for Porsche. I 1968 besluttede barnebarnet til virksomhedens grundlægger at bruge 2/3 af virksomhedens årlige budget til at producere 25 sportsbiler af sit eget design – Porsche 917.

Den tekniske direktør havde nemlig besluttet, at Porsche 917 skulle deltage i 24 timers Le Mans bilmarathon. Det faldt – med god grund vil de fleste nok mene – ikke i god jord, og det gav en meget stor misbilligelse fra familien. Virksomheden ville nemlig rent faktisk gå konkurs, hvis projektet blev en fiasko.

Heldigvis – på trods af den enorme risiko – ender det hele med en lykkelig udgang, for Ferdinand Piëch fører virksomheden til sejr i det berømte maraton.

Benedicte Har du spørgsmål om biler?

Har du spørgsmål om Porsche til Benedicte?

Hvis du er medlem af Female Drivers Club, kan du altid spørge os om vores samarbejdspartnere. Vi vil altid gerne hjælpe vores medlemmer. 

Copyright © Female Drivers Club Alle rettigheder forbeholdes