
Reglerne er klare for de grønne biler i fremtiden…
Den grønne omstilling og de grønne biler er et faktum. Derfor har vi taget pulsen på reglerne om de grønne biler.
Den danske Regering har indgået en bred aftale om, at der skal køre 1 million grønne biler på de danske veje i 2030. Men set i lyset af den nuværende situation omkring krise, øget bilisme og ladeinfrastrukturen er dét så et realistisk mål?
Til Autobranchen Danmarks årsdag fik trafikminister Trine Bramsen dette sprøgsmål. Det var et klart ja og der var optimisme at spore, der arbejdes for en bedre ladeinfrastruktur, den kollektive trafik og delekørsel skal i højsædet. Det er et realistisk mål, som vi skal opnå i Danmark.
Et overordnet mål fra EU kommer selvfølgelig også til at hjælpe – fra 2035 kan du ikke længere købe en ny bil med forbrændingsmotor – altså en bil der kører på benzin eller diesel. Det vil kun være grønne biler.
Læs også: Volvo designer ny taske med 3.1 Phillip Lim
Hvad er tendenserne for elbiler i Danmark?
De grønne biler sætter rekord i 2022, hvilket er meget positivt for den grønne omstilling. Generelt har salget af nye biler været faldende, Coronapandemien forårsagede massive leveringsproblemer. Efterspørgslen var langt større end udbudet og derfor steg salget af brugte biler eksplosivt. Man kunne sågar opleve, at en brugt bil var dyrere end en ny bil.
Corona pandemien blev afløst af krigen i Ukraine, som desværre har resulteret i en begyndende finansiel krise, som helt naturligt også påvirker salget af biler – både nye og brugte.
Derfor har Autobranchen med Gitte Seeberg i front været stor fortaler for, at bilafgifter ikke bliver en del af valget, men forliget der blev lavet overholdes. Og indtil nu ser det ihverfald ud til, at der ikke er noget parti, som har tænkt sig at røre ved bilafgifterne på den korte bane ihverfald.